rain
DNB SOLHEIMSVIKEN BERGEN

FLAGGSKIP AV GLASS


Destillert Reklame
KONSEPT | DESIGN | PROFILERING

Kilometre med profilering av DnB’s nye flaggskip

DnB’s nye flaggskip i Bergen ligger ved sjøkanten i Solheimsviken. Bygget består av store glassflater som ble designet og profilert med vindusdekor.

Hovedfokus for designet ligger i funksjon og struktur. Det visuelle uttrykket er enkelt, delikat og uten direkte tilknytning til kundens visuelle profil.

  • DEL:
  • KUNDE:

    DnB

  • PRODUSERT AV:

    Joakim Arroub | A2G Profilering

KONSEPT & IDÉ

DnB flyttet inn i nytt hovedkontor i Solheimsviken i Bergen. Bygget er stort, og består av flere sammenkoblede deler, som deler visuelt uttrykk. Glassflater dominerer stilen både i eksteriør og interiør. DnB ønsket å profilere byggene slik at det skulle være praktisk og enkelt å orientere seg. Alle konferanse- og møterom trengte mindre innsyn, men kunden ønsket samtidig å beholde byggets lyse og luftige karakter. Av sikkerhetsmessige årsaker måtte også alle glassflater markeres.

Ideen ble å profilere alle glassflater med folie, kombinert frostet folie og trykk på transparent folie. Byggets ulike deler ble kategorisert i temaer, og de ulike fløyene i ulike undertemaer. Frostfolien markerer glass og skjermer innsyn der det er nødvendig.

Bygget har også en kafe på gateplan, som er åpen for alle. Utforming her er i utskåret folie og uttrykket står i sammenheng med bygget forøvrig.

DESIGN & PROFILERING

Alle utvendige glassflater ble markert med utskåret frostet folie i 20 cm høyde, 1 cm bredde og 5 cm mellomrom. Alle innvendige glassflater i samme foliering, men med 40 cm høyde. Dette markerer glassflatene, men beholder noe inn- og utsyn.

For å skjerme innsyn til møterommene reverserte vi sammensetningen, slik at stripene ble i 5 cm bredde, 60 cm høyde og med 1 cm mellomrom. I tillegg folierte vi et bånd over, med bildetrykk på 20 cm høy transparent folie. Bildene er i svart-hvitt med motiver som inneholder mye hvitt og lyse valører. Hvite partier i bilder er 100 % gjennomsiktig på folien, mens lyse partier er semi-transparente. Dette hindrer direkte innsyn og beholder rommenes lys og luft. Inngangspartiene er markert med 40 cm høye tilsvarende felt for motivmessig kategorisering.

Tema for bildene er natur. De er delt opp i hovedkategoriene snø, skog og stein. Hver hovedkategori er videre delt inn i seks underkategorier. Snø er for eksempel underdelt i motivene fjell, vinterlandskap, snødyner, isbre, krystaller og snøfnugg. Uttrykket er rent, klassisk og stødig. Dette identifiserer grunnprinsippene DnB er kjent for.

KONTAKT OSS I DESTILLERT

Ta kontakt, så diskuterer vi din neste kreative utfordring over en kopp kaffe.